Szara lista – Greylist

Szara lista (ang. Greylist) to jedna z metod ochrony naszych kont poczty elektronicznej przed niechcianymi wiadomościami i spamem. Zawiera ona elementy, które są tymczasowo zablokowane i przetrzymuje je do czasu, aż nie zostanie wykonany dodatkowy krok.

Czym dokładnie jest greylist?

Szara lista (z ang. greylist), jak zostało to już wspomniane, jest jedną z antyspamowych metod, które zwiększają poziom bezpieczeństwa skrzynki mailowej użytkownika. Cały proces odbywa się za pośrednictwem MTA, czyli agenta przesyłania poczty. W dużym uproszeniu można powiedzieć, że greylisting jest metodą, dzięki której maile z nieznanych i nierozpoznawanych adresów IP zostają odrzucone już podczas pierwszej próby przesłania ich wysłania na konkretny adres. 

Jak działa metoda greylist?

Greylist jest obecnie jedną z najskuteczniejszych metod zabezpieczenia skrzynek użytkowników przez niechcianym spamem. Szara lista działa mimo wszystko w bardzo prosty i logiczny sposób. Dany adres e-mail wysyła wiadomość pocztową na jeden z serwerów istnieją dwie możliwości:

  • serwer może odpowiedzieć poprawnie i przystać na zapytanie;
  • serwer może odpowiedzieć z błędem i odrzucić zapytanie.

W tym wypadku warto również wskazać na to, że istnieją także dwa rodzaje związane z błędem serwera SMTP. Wśród nich można wymienić:

  • permanentny – ten błąd całkowicie odrzuca wysłaną wiadomość, a także udaremnia kolejne próby jej dostarczenia;
  • tymczasowy – ten błąd nie zakłada całkowitego odrzucenia wysyłanej wiadomości, aczkolwiek umożliwia podjęcie kolejnej próby w późniejszym czasie.

Serwer odbiera wiadomości e-mail uwzględniając adres IP, z którego zostały one wysłane. W tym momencie może działać szara lista, czyli tzw. greylisting. Jeśli adres IP zostanie oznaczony jako “nieznany”, wówczas serwer tymczasowo ją odrzuci. Wówczas sam nadawca dostaje informację zwrotną, w której wyjaśniony został tymczasowy błąd, który udaremnił próbę dostarczenia wiadomości, w połączeniu z prośbą o jej ponowne wysłanie. Jeśli nadawca faktycznie zastosuje się do prośby i wyśle e-mail ponownie, wówczas jego adres zostanie oznaczony jako “przyjazny”. Jeśli nie, dalej będzie on figurował na szarej liście. Greylist sprawdzą się głównie z tego powodu, że serwery przeznaczone do wysyłania spamu, nie są zaprogramowane w taki sposób, by obsługiwać ten kod błędu.

5/5 - (Głosów: 7)
Zobacz:  Autentykacja (Uwierzytalnianie)
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Inne wpisy

Odwiedź nasze media społecznościowe

12,018FaniLubię
243ObserwującyObserwuj
168SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły

× Chat