Raport T-Mobile dotyczący oszustw i botów telefonicznych z 2023 r. wskazuje, że rozwój sieci i działania prewencyjne skutecznie zmniejszyły liczbę prób oszustw o 51%. Oszuści przeprowadzili 40,5 miliarda prób połączeń telefonicznych z klientami firmy w 2022 roku. W 2023 r. liczba tego typu połączeń spadła do 19,8 miliarda.
Oszuści w dalszym ciągu zmieniają swoje taktyki w zależności od sytuacji, wykorzystując sezonowość zdarzeń, takich jak sezon podatkowy, powrót do szkoły, tygodnie poprzedzające wakacje. Co ciekawe, w Boże Narodzenie, Sylwestra, Wielkanoc i inne ważne święta T-mobile odnotował o 97% mniej fałszywych telefonów niż w typowy dzień powszedni, co dowodzi, że nawet oszuści biorą wolne.
Oto sposoby, dzięki którym możesz ochronić siebie i swoich bliskich przed oszustwami:
- Aktywuj bezpłatną identyfikację dzwoniącego, aby wiedzieć, kto dzwoni.
- Nie odbieraj żadnych połączeń z nieznanych numerów. Jeśli rozmówca jest prawdziwy i próbuje się z Tobą skontaktować, prawdopodobnie zostawi wiadomość lub wyśle SMS-a.
- Jeśli oferta wydaje się zbyt piękna, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie taka jest.
- Każde wezwanie wymagające natychmiastowej zapłaty (kartą podarunkową lub płatnością elektroniczną) jest bardzo podejrzane.
- Nigdy nie ujawniaj danych osobowych, takich jak numer PESEL, nazwisko panieńskie matki, hasła lub numery kart kredytowych.
- Nie zakładaj, że rozmówca jest tym, za kogo się podaje. Jeśli otrzymasz telefon od osoby reprezentującej firmę lub agencję rządową, rozłącz się i oddzwoń pod numer telefonu podany na oficjalnej stronie internetowej, aby potwierdzić jego ważność.
- Zgłaszaj podejrzane wiadomości SMS, przesyłając je na numer 8080.