Bezpieczeństwo podczas zakupów przez Internet

Oszustwa podczas zakupów online

Od początku pandemii wzrosła ilość sprzedawanych produktów przez Internet. W latach 2019-2021 sprzedaż online wzrosła o 56%, a prognozy przewidują jej dalszy wzrost. Niestety rosnąca liczba transakcji stwarza idealną sytuację dla oszustów, którzy wiedzą w jaki sposób wykorzystać nieuwagę nieroztropnych zakupowiczów. Dlatego warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo podczas zakupów online.

Jedną z metod cyberprzestępców jest wysyłanie phishingowych emaili oraz smsów podszywając się pod firmy kurierskie. Najczęściej przychodzą do nas wiadomości dotyczące problemów związanych z przesyłką. W ostatnim czasie szczególnie popularne są wiadomości sms o dopłacie niezbędnej do zrealizowania dostawy. Oszuści często też proszą o potwierdzenie adresu e-mail poprzez podanie hasła w celu śledzenia rzekomej przesyłki.

Szczególnie narażeni ataki phishingowe są klienci firmy kurierskiej DHL. W trzecim kwartale 2022 r. DHL był najczęściej wykorzystywanym wizerunkiem przez cyberprzestępców w ich kampaniach phishingowych na świecie. W Polsce ataki są skierowane również na klientów InPostu czy nawet Poczty Polskiej.


Ochrona przed oszustami

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, a więc jest to okres szczególnie wzmożonej aktywności zakupowej. W związku z tym, że ludzie coraz częściej wybierają zakupy online warto przypomnieć sobie o paru zasadach cyberbezpieczeństwa. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemności związanych z działalnością cyberprzestępców.

1. Wybieraj tylko oficjalne kanały płatności. Nie zgadzaj się, gdy ktoś prosi Cię o uregulowanie płatności poza serwisem.

2. Nie klikaj w podejrzanie wyglądające linki w wiadomościach sms lub e-mail.

3. Nie wprowadzaj swoich danych osobowych logowania i informacji finansowych, na podejrzanie wyglądających stronach, do których zostałeś połączony za pośrednictwem poczty elektronicznej lub wiadomości tekstowej.

4. Zwracaj uwagę na oznaki oszustwa phishingowego np. błędy ortograficzne i gramatyczne, nieoczekiwane prośby o dopłatę za dostarczenie przesyłki.

5. Jeżeli otrzymasz podejrzanie wyglądającego smsa czy emaila, skontaktuj się ze sprzedawcą bądź firmą kurierską podaną w treści wiadomości, w celu zweryfikowania otrzymanych informacji.

Zobacz:  Nowe Ataki DDoS

6. Korzystaj z oprogramowań, które zabezpieczają bankowość internetową i mają funkcje antyphishingowe.

4.9/5 - (Głosów: 9)

Inne wpisy

Odwiedź nasze media społecznościowe

12,018FaniLubię
243ObserwującyObserwuj
168SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły

× Chat